גמילה מחיתולים היא שלב חשוב בהתפתחות הפעוט, אך לא תמיד התהליך עובר בקלות. הורים רבים אינם יודעים מתי הילד בשל לגמילה וכיצד להתמודד עם הקשיים המתלווים אליה. מתי להתחיל, מתי לדחות, ולמה חשוב להתאזר בסבלנות?

יונית רוזן-קראוס, אחות אחראית טיפת חלב, מאוחדת, קריית עקרון

גמילה מחיתולים היא שלב חשוב בהתבגרות הפעוט ובמעבר מהיותו תינוק לילד.בניגוד לשאר השינויים והמעברים שהוא חווה, כגון גמילה מיניקה, מעבר למזון מוצק וחוויית הגן, תהליך זה תלוי כולו בפעוט. תפקיד ההורים הוא לעזור לו לעבור אותו, אך התהליך עצמו נמצא באחריות ובשליטה המלאה של הפעוט. עובדה זו הופכת את הגמילה לאחד התהליכים הקשים בשנים הראשונות לחיי הילד, אך באותה מידה – הסיפוק שהוא מביא בסופו לילד ולהוריו הוא רב.

הגמילה מחיתולים נעשית, בדרך כלל, בין גיל שנתיים לשלוש. יחד עם זאת, הגישה החינוכית בארץ שמה את הדגש על ייחודיותו של כל ילד וילד ועל קצב ההתפתחות האישי שלו, תוך ניסיון למצוא עבור כל אחד את הקצב ואת אופן הגמילה המתאימים לו. גישה זו מסתמכת על ההנחה שפעוט שכופים עליו להיגמל טרם זמנו, לא יוכל לעמוד במשימה נוסף על כך, כתוצאה מאי ההצלחה ומהאכזבה שנגרמת לו ולהוריו, ביטחונו העצמי עלול להתערער.

איך נדע שילדנו בשל להיגמל?

בשלות גופנית

הילד מסוגל ללכת ולשבת בלי עזרה.

הילד שולט בידיו (מסוגל להוריד בעצמו את המכנסיים והתחתונים).

הילד מסוגל לעבור ללא קושי מתנוחה לתנוחה.

הילד מסוגל לשלוט בשרירים הסוגרים את שלפוחית השתן ואת פי הטבעת. הסימנים לכך יהיו חיתול שנותר יבש במשך שעתיים לפחות, ילד ש"מתעורר יבש" משנת צהריים או ילד שמודיע כשהוא עושה את צרכיו, בתחילת התהליך או במהלכו.

בשלות קוגנטיבית

כאן מדובר בהבנה של הילד את רצף התהליך:

ילד שיהיה מסוגל לקשר בין האיתותים הגופניים של לחץ בשלפוחית או בפי הטבעת לבין ההליכה לסיר או לשירותים לצורך התפנות.

ילד שעוצר את פעילותו, הולך הצדה או מסתתר כאשר הוא מתחיל לעשות את צרכיו.

ילד שפיתח יכולת לתקשר מילולית עם הסביבה, ומסוגל להודיע בעצמו על הצורך שלו להתפנות.

ילד שמבין מושגים כמו סיר, רטוב, יבש וכדומה.

בשלות רגשית

ילד שמביע רצון להיות גדול או להיות עצמאי ("אני לבד") – דבר זה מתבטא ברצון לאכול בכוחות עצמו, לשחק לבד, להתלבש לבד ועוד.

ילד שרוצה להיות דומה לאחרים – להורים, לאחים הגדולים או לחברים בגן. הכוונה היא לפעוט שמגלה עניין בהליכת אחרים לשירותים ורצון לראות אותם מתפנים

ילד שמסוגל להתמודד עם אכזבות ותסכולים – זאת בשל העובדה שבשלבים הראשונים לא תמיד מצליחים בתהליך הגמילה, גם אם מתאמצים מאוד.

מתי מומלץ להתחיל את תהליך הגמילה?

הזמן המומלץ להתחיל בגמילה מחיתולים הוא האביב, כשמזג האוויר מתחיל להתחמם, הבגדים פחות מסורבלים והילדים שוהים זמן רב יותר עירומים (בבריכה או בים). כך הילד יכול לצפות ביציאותיו בזמן שהן קורות. דבר זה ממחיש את התהליך ומביא אותו למודע.
לא מומלץ להתחיל את תהליך הגמילה בחורף, מכיוון שטמפרטורות נמוכות מגדילות את תדירות מתן השתן ועלולות להקשות על ההתאפקות אצל חלק מהילדים. יחד עם זאת, לא כדאי להתחיל את תהליך הגמילה רק כדי לא לפספס את הקיץ אם הילד אינו בשל לכך, ואין להתעלם מהאיתותים של הילד להיגמל במהלך החורף. ניתן להתמודד עם גמילה בחורף על ידי חימום הבית, התארגנות עם בגדי החלפה ועם שמיכות. גמילה בחורף מקשה בעיקר על ההורים (כביסות) ופחות על הילד.

מתי בכל זאת כדאי לדחות גמילה?

יש כמה אירועים שעלולים להקשות על תהליך הגמילה, כגון הולדת אח חדש במשפחה, מעבר דירה או גן, טיפול רפואי, נסיעה לחופשה ופרידה מאחד ההורים (מילואים, גירושים, נסיעה). אם ניתן לצפות אירועים אלו מראש, כדאי לתזמן את הגמילה בהתאם.

הכנה לקראת הגמילה

סיר או "ישבנון"? יש ילדים שרוצים לשבת על האסלה כמו גדולים, בעוד אחרים מעדיפים סיר כי הם חוששים מגובה האסלה ומהמים הנשטפים ממנה. כאשר אין לילד העדפה, ההמלצה היא לרכוש סיר כשלב ראשון. הסיר מאפשר לילדים שליטה בתוצר וניתן לראותו בקלות. הקקי והפיפי לא נעלמים במערבולת המים, והילדים יכולים להיפרד מהם באופן נשלט.

רכשו תחתונים ובגדים להחלפה בכמות גדולה – חשוב שהילד יהיה מסוגל להסיר את בגדיו בקלות ובכוחות עצמו, ולכן כדאי להלבישו בבגדים ללא חגורות או כפתורים. ניתן לרכוש תחתוני חיתול, שבעזרתם הילד יכול לתרגל התפשטות לבד, ומבלי שיירטב אם הוא מפספס.

אל תקשרו את הפיפי והקקי עם לכלוך – כבר בתקופת הינקות רצוי לא להשתמש במושגים "מלוכלך" או "מגעיל" בכל הקשור בהפרשות.

יצירת הצלחות בטוחות – כאשר נראה לכם שילדכם מוכן ובשל להיגמל, מומלץ לאפשר לו לצבור חוויות והצלחות בטוחות כשלב ראשוני. הכוונה היא לאפשר לו להתפנות בסיטואציות שבהן ההצלחה בטוחה, לדוגמה לפני המקלחת כאשר המים זורמים, בבוקר בעת החלפת הטיטול מהלילה וכדומה.

הפרידה הקשה מהקקי

עלינו להבין כי עבור הילד, שליטה בצרכיו ועשייתם במקום מסודר אינה נחשבת לתהליך טבעי. כשילד עושה קקי הוא בדרך כלל מרגיש כי הוא מוסר לנו משהו משלו, שחלק מגופו נפרד ממנו ולא שב. ילדים מסוימים אף מתייחסים אליו כאל "יצירתם", בה הם מתגאים. לכן אסור להורים להתייחס לקקי כאל דבר מלוכלך. כמו כן, לא מומלץ להיפטר מהפרשותיו של הילד במהירות שיא, כי בכך אנו משדרים מסרים מנוגדים למחמאות ולשבחים שהרעפנו עליו קודם.
קיימים מקרים שבהם הילד מתקשה במיוחד לעשות קקי בסיר או באסלה, גם אחרי תקופה ארוכה שבה הוא התרגל לעשות בהם פיפי. הדבר יכול להתבטא בעצירויות ובהתאפקויות מכוונות, העלולות לגרום לו לסבל רב ואף להוביל לעתים לחתך בפי הטבעת. הכאבים יגרמו לילד להתאפק שוב ושוב, מה שעלול לגרום בהמשך להרחבת הרקטום ולחוסר שליטה על השרירים הטבעתיים.
לכן, צריך להימנע מללחוץ על הילד, לא לדרוש ממנו להיגמל עד גיל מסוים שנקבע מראש, ובוודאי שלא לתת לו הרגשה שהוא מלוכלך כשהוא עושה קקי בחיתול או במכנסיים. מערכת לחצים כזו עלולה להוביל לתוצאה הפוכה מהמצופה, ואף לגרום לילד סבל רב ובעיות פיזיות ונפשיות בהמשך.
אם לילד לא הייתה יציאה במשך שלושה ימים, אם הוא בוכה בעת ההתרוקנות או אם גיליתם בצואתו סימני דם, גשו לרופא על מנת שיטפל בנושא.

נורות אזהרה

במקרים אלו ניתן להתייעץ עם פסיכולוג ילדים ונוער, אחות טיפת חלב או רופא הילדים והם יפנו אתכם לגורם המתאים להמשך מעקב:

פעוט שסובל מעצירות מכוונת מעל ארבעה ימים או מיציאה בלתי נשלטת של צואה נוזלית.

ילד בן חמש שמתמודד עם הרטבת לילה.

פעוט שהיה גמול לחלוטין וחזר להרטיב ביום ו/או לילה.

סימני מצוקה אצל הפעוט, כגון גילויי תוקפנות, קשיי הסתגלות, בעיות שינה ואכילה.

גמילת לילה

"גמילת לילה" היא שלב מתקדם בגמילה, אך דווקא שלב זה עלול להימשך זמן רב יותר משאר השלבים. להישאר יבש במשך לילה שלם זו משימה קשה עבור הפעוט, מכיוון שתוך כדי שינה קשה יותר לשלוט בשלפוחית השתן. לכן, מומלץ לרוקן את השלפוחית לפני השינה.
ילד שרכש יכולת שליטה בסוגריו במשך היום, יגיע בסופו של דבר לשליטה בהם גם בלילה, ללא קשר לכמות השתייה ששתה לפני השינה או לעומק השינה. אם הילד מתעקש על שינה בלילה עם טיטול, יש לאפשר לו זאת. כנראה שהוא עדיין אינו בשל לקחת על עצמו אחריות באופן מלא. אל חשש, גם זה יגיע.

טיפ מטיפת חלב:

ילדים מרגישים בטוחים יותר לשבת על סיר מאשר על אסלה. רכשו עם הילד את הסיר; תנו לו לבחור בעצמו סיר ש"מדבר אליו".