איך מתמודדים עם אלימות בגן

אלימות היא ביטוי לקושי ועדין אנחנו צריכים להבהיר בצורה הכי ברורה שהתנהגות כזו לא מקובלת ובמקביל להציע תגובה חלופית

ניתאי חוזר הביתה עם חבלות, סימנים של נשיכות או שריטות- לפעמים גם על הפנים. הוא כבר בן שנתיים ושלושה חודשים, ואמא דואגת. מה קורה בגן שהוא חוזר ככה?תאיר בת שנה ו-7 חדשה בגן, יחד עם חבלי הקליטה וההסתגלות בגן היא נוטה לנשוך את הילדים כאשר עייפה או כשרוצה לשחק בצעצוע תפוס.אליאור , ילדה בת 4 נבונה, חברותית, מובילה- מרבה לשלוט בחבריה בגן. מכתיבה במה לשחק, ועם מי, וכאשר מתנגדים לה, מכה מכות נמרצות את כל מי שסביבה

אלימות בגן, מה עושים???

קודם צריך הבהרה קטנה. מה נחשב אלימות? הרי מכה, דחיפה, בעיטה וכו', כל אלה יכולים להתפרש באופן שונה מילד לילד ובגילאים שונים. בעוד שדחיפה או צעקה יכולות להתפרש כתקשורת אצל ילד שעדיין לא מדבר הרי שאצל ילד בוגר התגובה תהיה שונה.

אלימות או ביטויים של אלימות קיימים בגן, ובעצם בכל אדם קיים יצר התוקפנות. פרוייד דיבר על הליבידו, אותו יצר ראשוני של תשוקה ויצריות. בתוך תוכנו אנחנו מבינים את ההתנהלות הזו- ילד צריך לדעת להתמודד, הרי בחיים אנחנו אומרים אי אפשר לקבל בלי "לחשוף ציפורניים".

אלימות היא ביטוי לקושי- קושי שפתי, קושי בויסות חושי, קושי בהתמודדות עם מצבי תסכול וגם טמפרמנט.

כאשר דרך ההתמודדות, הדרך שבה הילד מתקשר עם הסביבה ומודיע כי קשה לו-היא באמצעים אלימים, ביטויים של אלימות כמו דחיפה, מכה , חטיפת משחק וכו'.

כאשר מסתכלים על התמונה הכוללת אפשר להבין ולהכיל את המצוקה של הילד. חשוב להבין שזו תגובה לקושי. דרך להבעה עצמית.האם זה אומר שצריך לקבל ולאשר התנהגות כזו? ממש לא!!! צריך לדעת להציב גבול, מה מותר ומה אסור.מחקרים עדכניים בתחום החינוך מורים שמתירנות מוחלטת בגידול ילדים עלולה לגרום להפרעות התנהגות, לאלימות ולעבריינות. "ילדים שחונכו ללא גבולות ודרישות, גדלו לעיתים קרובת ללא תחושת ערך, עם יכולת מועטה לשאת תסכול ומחסור פנימי מוחלט. החוסר בגבולות ובדרישות הוכח כפוגע ומעוות לא פחות מהסמכותיות הנוקשה ביותר

אנחנו צריכים להבהיר בצורה הכי ברורה שהתנהגות כזו לא מקובלת ובמקביל להציע תגובה חלופית. כאשר אנחנו מציגים לילד אפשרויות תגובה שמהן יוכל לבחור אנחנו נותנים לו כח להחליט, להתמודד ולתקשר בדרך יותר מקובלת. ביטויי אלימות נמצאים בקשר ישיר לתסכול שבנו, וככל שתגבר רמת התסכול וככל שיהיו לילד פחות כלים להתמודד עם תחושה זו, האלימות תגבר.

קביעת מערכת חוקים ברורה וניתנת לאכיפה על-ידי הורים או דמות חינוכית מאפשרת לילדים להגביר שליטה באלימות. מנגד, אין להתעלם מהקורבן- להציע דרכים להתמודדות ולמנוע אלימות חוזרת. לא לאפשר אלימות כלפיו, לומר "מספיק, לא!, זה הגוף שלי!"

בגן, אחד הקשיים הוא להסביר להורים שכחלק מהחינוך בגן אנחנו מאמינם שצריך לתת את האפשרות להכיל את הילד "הפוגע" ויחד עם זאת לתת כלים לילד "הנפגע" .אנחנו לא מחפשים נקמה ולא מחפשים להתמודד במקום הילדים שלנו. אלא, לאפשר דרכים חלופיות להתמודדות. כאשר ישנו קו מנחה משותף בין הבית להמסגרת החינוכית, כאשר יש תקשורת פתוחה וכנה, אז קל יותר להתמודד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>